Winterbanden montage bij u op lokatie

Winterbanden versus zomerbanden
Er zijn twee belangrijke verschillen tussen winterbanden en zomerbanden. Een daarvan is direct te zien: het profiel. Het andere zie je niet, maar is wel te voelen: de rubbersamenstelling. Beide verschillen hebben invloed op de remweg, afrolgeluid en rolweerstand. Hieronder de verschillen tussen winter en zomerbanden.
Als u winterbanden in Breda wilt laten monteren dan klikt u op Afspraak maken. Met de Bandenbus bent u altijd goedkoper uit!
 
Rubbersamenstelling
Een zomerband heeft een andere rubbersamenstelling dan een winterband. Het loopvlak (dat is het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) is bij een winterband namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij lage temperaturen, dat wil zeggen: temperaturen onder +7°C.
Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het verschil in hardheid van het rubber van een zomerband en een winterband is in de afbeeldingen hieronder duidelijk te zien. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, terwijl het rubber van een winterband dan nog steeds flexibel is.
Profiel
Een duidelijk verschil tussen winter- en zomerbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de lamellen. De lamellen zorgen voor meer grip op de weg bij remmen en optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal) en worden zigzaglamellen aangebracht.
zomerbanden
Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden gezet om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op het wegdek.
Profielblok winterband
Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpings-punten op het wegdek.
Banden die over het wegdek rollen produceren geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en daarmee neemt ook de geluidsoverlast toe. De keuze voor het juiste type banden draagt bij aan de vermindering van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter maken winterbanden met het sneeuwvloksymbool daarom minder (afrol)geluid dan zomerbanden. Rolweerstand Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt als hij rolt over het wegdek. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van het rubber van de band en de demping van het rubber. Door de vervorming wordt het contactvlak van de band met het wegdek groter. En de grootte van het contactvlak bepaalt de rolweerstand.
 
 
Remweg
Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen. Een paar voorbeelden. Remmen op nat wegdekOnder 7°C is de remafstand met winterbanden korter. Bij een snelheid van 100 km/u staat u bijna 4 meter eerder stil. Het is dan ook verstandig om bij koude omstandigheden uw zomerbanden te wisselen voor winterbanden.
Remmen op sneeuw
Met winterbanden is bij sneeuw de remweg meer dan de helft korter bij een snelheid van 50 km/u. U staat 28 meter eerder stil: Let op!De remafstanden in de voorbeelden hierboven zijn gemeten met ‘standaardvoertuigen’. De voorbeelden zijn louter ter illustratie. De remafstand is afhankelijk van veel factoren: het type auto, het gewicht van de auto en de belading, de beginsnelheid, de remmen, de band- en asfalttemperatuur, de weersomstandigheden, de toestand van het wegdek, de gemonteerde banden en status van die banden, zoals de profieldiepte.
Vergeet niet dat de remweg ook wordt bepaald door aangepast rijgedrag bij winterse omstandigheden en uw reactiesnelheid.

Rolweerstand
dit is de weerstand die een band ondervindt als hij rolt over een wegdek in bijvoorbeeld Breda. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van het rubber van de band en de demping van het rubber. Door de vervorming wordt het contactvlak van de band met het wegdek groter. En de grootte van het contactvlak bepaalt de rolweerstand.